Åbent tilbud / rådighedsforløb til flygtninge

Det åbne tilbud/rådighedsafklarende tilbud til integrationsafdelingen er målrettet flygtninge og familiesammenførte flygtninge.

Det åbne tilbud/rådighedsforløbet er et tilbud til borgere i integrationsperioden. Det vil sige flygtninge og familiesammenførte til flygtninge. Det drejer sig om borgere, som af forskellige årsager har behov for en særlig indsats, for at genoptage fx danskundervisning eller virksomhedspraktik på det almindelige arbejdsmarked.

Det åbne tilbud er målrettet til borgere, der har modtaget en sanktion fx pga. udeblivelse fra tilbud.

Det rådighedsafklarende tilbud gives til borgere, som ikke har formået at medvirke i sprogskolens tilbud eller virksomhedspraktik, eller hvor andre tilbud ikke skønnes relevante. Det rådighedsafklarende tilbud kan også kombineres med sprogundervisning eller andre aktiviteter, herunder behandling.

Formål

Formålet med indsatsen er, via en målrettet indsats at give borgeren kompetencer, der gør det muligt for dem at agere som aktive samfundsborgere og arbejdstagere i Danmark.

Konkret er det målet at borgeren bliver i stand til at genoptage sit ”normaltilbud” som fx kan være sprogundervisning eller virksomhedspraktik – eller kommer videre i et andet tilbud.

Beskæftigelse på et af CBR's værksteder - maskinfabrik, montage, snedkeri og køkken/kantine/rengøring.

Indhold

Beskæftigelse på et af CBR's værksteder - maskinfabrik, montage, snedkeri og køkken/kantine/rengøring.

  • Borgeren får besked om henvisning og mødetidspunkt via sagsbehandler i integrationsafdelingen. 
  • Ved åbent tilbud skal borgeren møde op i receptionen på CBR. 
  • Når borgeren møder, udleveres dato og tidspunkt for start på forløbet. Oftest starter borgeren samme dag. 
  • Ved det rådighedsafklarende tilbud bliver borgeren anvist en plads på et centrets værksteder. Samme dag starter borgeren i praktik på det aftalte værksteder. Samme dag starter borgeren i praktik på det aftalte værksted. Arbejdstiden er som udgangspunkt fuld tid med mindre andet er aftalt. 
  • Der er løbende samtaler med kontaktperson og værkstedspersonale, hvor der følges op på bl.a. mødestabilitet. Sagsbehandler orienteres løbende om fravær. 
  • Varigheden af forløbet er individuel. 
  • I samarbejde med sagsbehandler afklares hvornår borgeren er klar til at vende tilbage til normaltilbuddet. 
  • Efter 10 uger sendes en kort skriftlig afrapportering. 

 

Kontakt